Fashion has no age !

10 May 2015

Joni Michell for Ralph Lauren. Photograph: Ralph Lauren

Joan Didion for Céline. Photograph: Céline

 

Ibland kommer modeartiklar som verkligen ligger rätt i tiden. Så som Ida Skovmands artikel i svenska Helsingborgs Dagblad med rubriken ”Våren och sommaren 2015 är en säsong som har ovanligt hög medelålder. Åttioplussare i modemagasinen, vad betyder det egentligen? Är det en åldersdemokratisk förändring på sikt eller ett simpelt pr-trick?” Där skriver hon om när Céline avslöjade att Joan Didion ”åttio bast” som märkets nya kampanjansikte möttes det med enorm uppmärksamhet. En företeelse som har sina rötter för Céline ända sedan de anställde Phoebe Philo som verkar ha den ”ovanliga begåvningen att förvandla allt hon tar i till guld”. Kanske gäller det också synen på mannekängåldrar. Med Céline är inte ensam om företeelsen just nu. I många reklamkampanjer frontas stora märken av kvinnor med en helt annan ålder som t.ex. Joni Mitchell 71 år för Saint Laurent och Iris Apfel 93 år för Kate Spade. Även Dolce & Gabbana hittar tillbaka till den italiensk familjen med ”äldre okända damer med handväskor i nävarna”.

Minna Palmqvist som är en svensk klädskapare och inte rädd för att uttrycka vad hon anser är fel i modebranschen, blev ”sjukt peppad” när Célinekampanjen kom och använde en äldre person i sin visning för ss2015. Hon har medvetet använt sig av agenturernas ”peopleavdelning” som inte behöver leva upp till längd, mått och ungdomsfixering. Av artikeln framgår att Minna Palmqvist tycker det är synd att äldre människor inte får ta plats i det offentliga rummet.

Modejournalisten och tillträdda modechefen för Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm Karina Ericsson Wärn har sett tydligt att hur vi ser på äldre människor i stil skiljer sig mellan olika länder och städer: ”– Paris är inte på långa vägar så ålderssegregerat som Stockholm är och man ser ständigt livs levande äldre stilikoner på gatan. Min egen make är sjuttio, och blir ständigt fotograferad av streetstyle-fotografer. Men att modebranschen marknadsför sig med framförallt knappt vuxna är förstås ett stort problem” Hon anser också att modet, ”rent visuellt” inte har en klar åldersgrupp som målgrupp: ”– Man kan vara pensionär och snygg i Weekday, och man kan vara gymnasiestuderande och flott i Max Mara, om plånboken tillåter.”

Även om detta bara är en trend så ställer jag mig helt bakom vad Minna Palmqvist menar med att: ”Oavsett bakomliggande strategier ändras i alla fall något, om än litet, varje gång ett stort företag väljer att visa upp andra ansikten än dem vi är vana att se, vare sig det handlar om ålder, kön, etnicitet eller kroppsform”

(Läs gärna hela artikeln och intervjuerna : http://www.hd.se/kultur/2015/04/12/ovre-modealdern/)

Sometimes fashions trends really come at the right time. As Ida Skovmands article in Swedish newspaper Helsingborgs Dagblad, entitled "The spring and summer of 2015, is a season that has unusually high average age. 80+ in fashion magazines, what does it really mean? Is there a democratic change in age in the long term or is it a simple PR trick? " The journalist writes about when Céline revealed that Joan Didion "80 years" was the brand's new campaign face and this was met with tremendous attention. A phenomenon that has its roots in Céline since Phoebe Philo came to the house, who seems to have the "unusual talent to turn everything she touches into gold". Perhaps it changes even the mannequin ages. Céline is not alone in this phenomenon right now. Many advertising campaigns are fronted by women with a completely different age then usual, such as Joni Mitchell 71 for Saint Laurent and Iris Apfel 93 years for Kate Spade. Even Dolce & Gabbana go back to the Italian family with "older unfamiliar ladies with handbags in their hands."

Minna Palmqvist is a Swedish fashion designer who are not afraid to express what she thinks is wrong in the fashion industry. She became crazy motivated when the Célinecampaign came and used an older person in her display of ss2015. She has deliberately used the services of the modelagencies called the "people department" that does not need to live up to the length, measurement and youthfixation. The article shows that Minna Palmqvist thinks it's a shame that older people are not allowed to take place in the public space.

Fashion journalist and fashion boss of Kulturhuset Stadsteatern in Stockholm, Karina Ericsson Wärn, have notices a clear change in how we see older people and style and how it differs between countries and cities, "- Paris is not nearly as age segregated as Stockholm is and you look constantly see older styleicons on the street. My own husband is seventy years, and is constantly photographed by streetstyle photographers. But the fact that the fashionindustry markets itself primarily with barely adults is of course a big problem "She also believes that courage,"visually" does not have a clear agegroup as the targetgroup:" - You could be retired and stylish in Weekday, and you can be a secondary student and beautiful in Max Mara, if your wallet allows. "

Although if this is just a trend I fully agree what Minna Palmqvist mean by saying: "Regardless of the strategies underlying the change is at least something, albeit small, every time a major company chooses to display other faces than those we are used to seeing, whether it's about age, gender, ethnicity or body shape"

(Please read the entire article and interviews: http://www.hd.se/kultur/2015/04/12/ovre-modealdern/)

Minna Palmqvists vårmodevisning 2015.Bild Märta Thisner och Petter Cohen


0 COMMENTS